ТЕМА: Думи – безсмертні пам'ятники, створені генієм самого народу ( І. Франко). (Героїчний епос українського народу. Різновиди дум. Кобзарі та лірники – виконавці народних дум. Сучасні виконавці. Національна капела бандуристів України).
МЕТА: ознайомити учнів з кобзарством як одним із явищ української національної культури; розкрити зв'язок народних співців із життям українського народу, багатство тематики і глибину змісту їхньої творчості; вчити учнів логічно висловлювати свої думки; виховувати патріотичні почуття.
ТИП: інтегрований урок контекстуального аналізу ( українська література – історія – музика)
УНАОЧНЕННЯ: історичні контекстні матеріали, портрети кобзаря О. Вересая, історичних діячів Б. Хмельницького, І. Богуна, народних інструментів, фонозапис думи та гри на бандурі, малюнок карти Києва (1240 р.) та нападу татар на місто.
ФОРМИ РОБОТИ: фронтальна, робота в групах
МЕТОДИ ТА ПРИЙОМИ: слово вчителя, бесіда, методи «Прес», «Незакінчене речення», «Мікрофон», дидактична гра «Три речення».
І. Організаційно-мотиваційний етап
1.ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ.
«Терпкими соками суворої й величної історії, волелюбністю народного серця й незмірною любов'ю до рідної навпіл засіяної зерном і кров'ю землі вирощена українська дума. Не в затишку біля домашнього вогнища, а на сплюндрованих вогнем і мечем поселеннях, не під дзвін золотої бджоли , а під зловісний блиск турецького ятагана народжувалася українська дума. Тому ми й крізь віки відчуваємо в українській думі кипучу пристрасть наших предків, свист козацьких шабель, брязкіт невольницьких кайданів і ясну перемогу», - так писав про причини появи дум Михайло Стельмах.
2. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ. МОТИВАЦІЯ.
-Єдині живі свідки всіх подій минулого – це думи та історичні пісні, що складають одну із найвеличніших сторінок духовного життя народу – поетичний епос України. Дума допомогла найкращим синам і дочкам українського народу піднімати маси на боротьбу проти гнобителів. Героями національного епосу були ті, кого на подвиг вів високий душевний злет, почуття гідності і честі, що ставилися вище за особисте життя. Щоб краще зрозуміти зміст дум, їх ідейно-тематичне звучання, спробуємо проаналізувати їх появу, залучаючи інформацію про різні історичні періоди. Цей урок змусить вас замислитися над історичним минулим Батьківщини, пірнути у чарівний світ народних дум, відчути глибоку повагу до героїв – захисників.
Сьогодні у нас незвичайний урок, урок – подорож у минуле.
ІІ. Виконавчо-діяльнісний етап
1.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
Перевірка домашнього завдання (бесіда).
-Чому треба вивчати літературу, прагнути якомога більше читати?
-Чому фольклор – це мудрість народна?
-Які види усної народної творчості ви знаєте?
-Виразне читання історичної пісні, яка найбільше запам'яталася; висловлення про неї власного судження.
-Учні зачитують асоціативні ряди до поняття «пісня», «історична пісня».
- Який, на вашу думку, зміст має вираз «героїчний епос»?
2.Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Слово вчите
...
Читати далі »
|
Тією Богом забутою вулицею невтомно ходив смуток . Щодня у вишуканому вбранні він крокував обабіч доріг невимушено вільно, окутуючи густою темною вуаллю погляди перехожих.
Його постать ніким не оцінена , не оспівана й не змальована, бунтувала віхолою біля самотнього будинку. Занедбане подвір’я ледве дихало життям , яке, здавалося, вже давно минуло чи, можливо, затаїлося в закутку чужих спогадів і загубилося серед товщі ненависної пилюги й бруду.
...
Читати далі »
|
Вступ. Поети-«шістдесятники»
ПЛАН ВИВЧЕННЯ ТЕМИ
1. Тимчасове суспільне потепління 1950–1960-их років.
2. Загальна характеристика культурологічного явища «шістдесятництва».
3. Поняття дисидентського руху.
4. Досягнення в прозі.
5. Надбання поетів-«шістдесятників».
ДЖЕРЕЛОЗНАВЧА БАЗА
Матеріали підручників
1. Мовчан Р. В., Ковалів Ю. І., С. 50–61.
2. Уліщенко А. Б., Уліщенко В. В. Хрестоматія. 11 клас, С. 608–609.
...
Читати далі »
|
part1>>http://ukrteacher.ucoz.ua/news/vklonimosja_kobzarju_konspekt_uroku_plani_urokiv/2015-04-22-56
2. Т. Шевченко – художник.
Ведуча: Тарас наймитує, у вільний від роботи час читає і малює. А по закутках, щоб ніхто не бачив його горя, плаче. Але думка знайти людину, яка б навчила його малювати, не покидає хлопчика. Так він потрапляє до хлипнівського маляра. Маляр погоджується навчити хлопця малювати, однак пан Енгельгард забирає його до себе в Петербург, і Тарас стає козачком.
Учень: Хоче малювати,
Прагне він до знань,
Та за це багато
Зазнає знущань.
Нишком він малює
Статуї в
...
Читати далі »
|
«Вклонимося Кобзарю»
Мета: поглибити знання учнів про життєпис сина українського народу – Т.Г. Шевченка; спираючись на слово, домагатися розвитку не тільки інтелекту, а й душі; спонукати учнів до власної творчості; виховувати любов і повагу до спадщини, яку нам залишив поет, традицій нашого народу, бути справжнім патріотом України.
[
...
Читати далі »
|
Тема. Тривога за Людину у творах письменників XX ст. (роман -
антиутопія в світі літератури. Зображення впливу тоталітарної держави на долю українського народу)
Мета. - Познайомити учнів з антиутопією як жанром у світовій літературі; долучивши історичний матеріал, поєднавши зв'язок антиутопії з антисоціальними проблемами людини і суспільства Прослідкувати відображення в українській літературі впливу тоталітарної системи на життя та долю людини, цілого народу.
...
Читати далі »
|
Тема уроку: Марія
Микицей ”Будинок, який умів розмовляти ”
Мета: ознайомити учнів 5 класу з творчістю сучасної української
письменниці Марії Микицей, залучати якнайбільше учнів до читання сучасної
дитячої прози, з’ясувати історію написання повісті, схарактеризувати образи
головних героїв.
Розвивати творче та логічне мислення, увагу, спостережливість, уяву,
естетичні смаки, почуття прекрасного, вміння висловлювати власну думку, робити
висновки.
...
Читати далі »
| |