Субота, 23.11.2024, 18:25
Вітаю Вас Гість | RSS
хмаринка тегів
Весілля Опанаса Крокви кетчуп творчість В.Симоненка вино з троянд Новели та гуморески В.Симоненка ЗНО урк. мова та література скачать ЗНО казка про снігову бабу уроки з української літератури Написання складних прикметників раз Тричі являлась мені любов урок в 10 класі читання мовчки 5 клас Самостійна робота виготовлення валянок как шить валенки тест українська мова дієслово завдання з української мови тести з мови твір про війну учнівскі твори проведення методоб'єднаня протокол В. Стефаник контрольна робота Леся Українка М. Вороний відокремлені члени речення підсумковий диктант 6 клас українська мова підсумковий диктант підсумковий диктант українська мова диктант 10 клас підсумковий контроль з української диктант для 7клсау підсумковий контроль знань для 7 кл завдання ЗНО 2013 мова та літератур ЗНО 2013 з української мови та літе пробні завдання ЗНО конспекти уроків з української мови інноваційні технології навчання Марія Микицей нестандарнті уроки урок Будинок який умів розмовляти Урок української мови в 6 класі прикметники портрет Тараса Шевченка Вклонимося Кобзарю Поети-«шістдесятники» посадові інструкції
Навчайся весело
Cлучайное
Новини освіти
Завантажити плеєр
<
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 94
Слухай радіо
Пошук
Друзі сайту
Календар
«  Квітень 2015  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0


Пошук по сайту



ДОДАЙ СВОЮ СТАТТЮ!


Матерiал буде доступний пiсля перевiрки адмiнicтратором сайту

Головна » 2015 » Квітень » 22 » Поети-«шістдесятники»
10:37
Поети-«шістдесятники»

 

 

Вступ. Поети-«шістдесятники»

ПЛАН  ВИВЧЕННЯ  ТЕМИ

1.     Тимчасове суспільне потепління 1950–1960-их років.
2.     Загальна характеристика культурологічного явища «шістдесятництва».
3.     Поняття дисидентського руху.
4.     Досягнення в прозі.
5.     Надбання поетів-«шістдесятників». 

ДЖЕРЕЛОЗНАВЧА  БАЗА

Матеріали підручників

1.  Мовчан Р. В., Ковалів Ю. І., С. 50–61.

2.  Уліщенко А. Б., Уліщенко В. В. Хрестоматія. 11 клас, С. 608–609.

 

 

 Додадкові джерела

1.     Сверстюк Є. Українська література і християнська традиція // Сучасність. – 1992. – № 12.
2.     Пахльовська О. Українські шістдесятники: філософія бунту //Сучасність. – 2000. – № 4.
3.     Зарецький О. Українські шістдесятники і хрущовська відлига в етнокультурному просторі СРСР // Сучасність. – 1995. – № 4.
4.     Сверстюк Є. Шістдесятники і Захід // Сверстюк Є. Блудні сини України. – К., 1993.
5.     Медвідь В. Шістдесятництво: міф і реальність// Українські проблеми. – 1997. – № 1.

Інтернет-джерела

1.     http://uk.wikipedia.org/wiki/Шістдесятники

2.     http://www.ukrlib.com.ua/encycl/60/

ЗАВДАННЯ

1.     Опрацювати матеріали до теми.
2.     Скласти стислий конспект.
3.     Підготувати реферат – за бажанням.

4.     Володіти такими поняттями: «хрущовська відлига», «шістдесятник», «дисидент».
5.     Знати представників руху шістдесятників.

ЗАПИТАННЯ  ДЛЯ  САМОКОНТРОЛЮ

1.      Чому можна стверджувати, що наприкінці 1950-х – на початку 1960-х українська культура зазнала відродження?
2.     Поясніть поняття «хрущовська відлига».
3.     Хто такі шістдесятники? Назвіть представників українського руху шістдесятництва.
4.     Розкрийте культурно-історичні витоки шістдесятництва.
5.     Охарактеризуйте світоглядні та естетичні засади шістдесятників.
6.     Хто такі дисиденти? Які причини виникнення диседенства?
7.     Проти кого вони виступали? Яке національне забарвлення набув дисидентський рух?
8.     Який рід літератури набув найбільшого розвитку в 1960-их роках?
9.     Які жанри розвивалися в цей період?
10.   Які епічні твори шістдесятників стали популярними серед читачів?
11.   Дайте загальну характеристику досягненням поетів-шістдесятників.


 

 

МАТЕРІАЛИ ДЛЯ ОПРАЦЮВАННЯ

 

1.  Тимчасове суспільне потепління 1950–1960-их років

У 1953 р. помер «вождь усіх часів та народів» Йосип Сталін. А в 1956 р. на XX з’їзді партії Микита Хрущов виступив із доповіддю «Про культ особи і його наслідки», засудивши злодіяння Сталіна та його прислужників і цим розпочавши період так званої хрущовської відлиги. Є. Сверстюк, один із найяскравіших представників цього покоління, його філософ і літописець, так характеризував головний, світоглядно-психологічний, переворот, що настав: «…люди раптом прокинулись від падіння страшного ідола і кинулись до пробоїна в стіні, де він упав. Цілі ідеологічні загони було кинуто на заліплення пробоїни. Однак одиниці кинулись її розширювати. З цього почалися шістдесятники [...] – ті, яким засвітилась істина і які вже не захотіли зректися чи відступитися від украденого світла». З’явилася надія. Надія на громадянську свободу, захищеність від беззаконня, від свавілля влади, на торжество справжньої демократії і права. Люди позбувалися страху, починали сміливіше й вільніше думати і говорити.

Першими відчули й усвідомили цю свободу – інтелігенти. Ще в 1953 р. вийшла дебютна книга Д. Павличка «Любов і ненависть», а в 1957 р. Л. Костенко «Проміння землі» – митців, які стали немовби «предтечами» шістдесятництва, а згодом на рівних влилися у цей широкий соціокультурний рух. У 1961 р. з’являється низка «кардинально» нових творів: М. Вінграновського «З книги першої, ще не виданої», вірші лікаря В. Коротича «Бетховен», І. Драча «Ніж у сонці. Феєрична трагедія в двох частинах», «Зелена радість конвалій» Є. Гуцала, публікації В. Симоненка, В. Стуса, Григора Тютюнника, Б. Олійника, Р. Іваничука.

Молоді таланти намагалися позбутися нагляду і тиску КДБ, гуртувалися самочинно, виходячи зі справжніх ідейно-естетичних інтересів. Вони збиралися, зокрема, на київській квартирі І. Світличного, яка на початку 60-х pp. стала своєрідним центром національної культури. Наступного, 1962 р., гарматним залпом «вистрелили» у світ перші поетичні збірки М. Вінграновського («Атомні прелюди»), В. Симоненка («Тиша і грім»), І. Драча («Соняшник»), Б. Олійника («Б’ють у крицю ковалі»), книги малої прози В. Дрозда («Люблю сині зорі») та Є. Гуцала («Люди серед людей»). Це був таки справді – вибух. У культурне життя під’яремної України увірвалася зграя молодих талантів, які здійснили справжню революцію в найрізноманітніших мистецьких сферах: в літературі, кіно, малярстві.

2.  Загальна характеристика культурологічного явища «шістдесятництва»

Ця хвиля творчої свободи явила Україні й світові плеяду митців, імена яких на той час були незнайомими і новими, а тепер є славою і гордістю нації. Саме їх стали називати шістдесятниками. Хоча, на думку Максима Рильського, охрестили так це гроно обдаровань дещо поспішно й невдало, та термін «шістдесятники» так і зостався в історії.

Здивоване й мало не шоковане суспільство, відвикле від зухвалих новацій як вияву природної зміни поколінь, одначе, відразу збагнуло: з’явилася нова генерація творців, які прагнуть сказати власне, оригінальне слово – як виявилося згодом – не лише в мистецтві, але й у суспільному житті.

Та реакція на свідоме новаторство двадцятип’ятилітніх «порушників супокою» була різною. Діапазон оцінок їх дебютних публікацій – від захопленого схвалення до категоричного осуду. Щойно читацька публіка трохи отямилася від перших вражень, розгорілися дискусії на вічні теми: батьки і діти, традиції чи новаторство. На М. Вінграновського, В. Коротича та особливо І. Драча посипався град звинувачень у навмисній незрозумілості, затуманеності поетичного мислення, силуваній оригінальності… Та в цій запальній полеміці пролунали й інші голоси – на захист новаторів 60-х стали посивілі новатори 20-х: П. Тичина й М. Рильський, трохи молодший від них А. Малишко.

Шістдеся́тники – назва нової генерації (покоління) радянської та української національної інтелігенції, що ввійшла у культуру (мистецтво, літературу тощо) та політику в СРСР в другій половині 1950-х – у період тимчасового послаблення комуністично-більшовицького тоталітаризму та хрущовської «відлиги» (десталінізації та деякої лібералізації) і найповніше себе творчо виявила на початку та в середині 1960-х років.

У політиці 1960–1970-х років ХХ століття «шістдесятники» являли собою внутрішню моральну опозицію до радянського тоталітарного державного режиму (політичні в’язні та «в’язні совісті», дисиденти). З початком політики «Перебудови» та «Гласності» (друга половина 1980-х – початок 1990-х рр.) «шістдесятниками» стали називати також представників нової генерації комуністичної еліти, чий світогляд сформувався в кінці 1950-х – на початку 1960-х років і що прийшла до влади. Це політики – М. Горбачов, О. Яковлев; філософи О. Зінов’єв, Ю. Левада, політологи О. Бовін, Ф. Бурлацький, редактори масмедіа – В. Коротич, Є. Яковлєв, С. Залигін та багато інших.

Започатковане насамперед поетами, шістдесятництво невдовзі набуло масштабу універсального соціокультурного феномену: літературно-мистецького, філософсько-ідеологічного, наукового, суспільно-політичного. В осерді цього руху були такі митці: поети (Д. Павличко, Л. Костенко, В.Симоненко, І. Драч, М. Вінграновський, В. Коротич, Б. Олійник, В. Стус, І. Калинець); прозаїки (Григір Тютюнник, Є. Гуцало, В. Дрозд, В. Щевчук, Р. Іваничук, Н. Бічуя); майстри художнього перекладу (зі старших – М. Лукаш, Г. Кочур, з молодших – А. Перепадя й А. Содомора); літературні критики (І. Світличний, І, Дзюба, Є. Сверстюк, М. Коцюбинська); малярі та графіки (О. Заливаха, А. Горська, B. Зарецький, Г. Севрук, Л. Семикіна, В. Кушнір, Г. Якутович, І. Остафійчук, І. Марчук); кіномитці й театральні діячі (режисери C. Параджанов, Ю. Іллєнко, Л. Осика, Л. Танюк, актор І. Миколайчук); композитори (В. Сильвестров, Л. Грабовський, Л. Дичко, М. Скорик, В. Івасюк); публіцисти та правозахисники (В. Чорновіл, Л. Лук’яненко, В. Марченко, В. Мороз, О. Тихий, Ю. Литвин, М. Осадчий, Михайло та Богдан Горині, М. Зваричевеька) та багато інших.

У 60-х pp. відбувся перегляд морально-етичних цінностей у житті та літературі, загострилося питання правди та історичної пам’яті. Свій варіант зведення рахунків із несправедливим минулим і сучасністю запропонував М. Стельмах у романі «Правда і кривда». Він одним із перших в УРСР звернувся до забороненої теми – голодомору 1932–1933 pp. та сталінських репресій («Дума про тебе», «Чотири броди»), хоча повністю розкрити її з огляду на тогочасну цензуру йому не вдалось.

Письменники здійснювали прориви з накинутих владою шор «виробничого роману», позбавленого людинознавчої глибини (П. Загребельний: «День для прийдешнього», «Спека»; Ю. Мушкетик: «Серце і камінь» та ін.). Оновлювальні віяння торкнулися й драматургії, де неподільно панував О. Корнійчук. Глядачі звернули увагу на появу драми О. Левади «Фауст і смерть», комедії О. Коломійця «Фараони» тощо.

Згодом шістдесятництво гуртувалося не тільки довкола приватних «кухонних» осередків, але й в офіційно зареєстрованих громадсько-культурних організаціях – зі статутом, «керівними органами», плановими заходами. У Києві це був клуб творчої молоді «Сучасник» (голова – Л. Танюк), у Львові – «Пролісок» (на чолі з М. Косовим), імпульсом до створення якого став творчий візит до галицької столиці І. Дзюби, М. Вінграновського, та І. Драча 1962 р. Тут збиралися, щоб обговорити мистецькі й громадські питання, послухати гарну поезію й музику; клуб організовував творчі вечори, вистави, виставки. Лунали гострі думки і «заборонені» слова – «Україна», «нація» (замість «УРСР», «радянський народ»), поширювалася «нерекомендована» чи й просто «крамольна» література, зароджувався «самвидав».

Культурно-історичні витоки шістдесятництва

Ë світова культура (особливо модернові література та малярство XX століття);

Ë українська література (як класична, так і доби Розстріляного Відродження);

Ë народна творчість (фольклор та міфологія, народне мистецтво).

Світоглядні засади шістдесятників

Ü   лібералізм (культ свободи в усіх її виявах: свободи особистості, нації, свободи духу);

Ü   гуманізм та антропоцентризм (культ людської особистості – центру Всесвіту);

Ü   духовний демократизм (культ простої, звичайної людини-трудівника);

Ü   духовний аристократизм (культ видатної творчої особистості);

Ü   моралізм та етичний максималізм (культ моральності як абсолютного мірила людських вчинків);

Ü   космізм (усвідомлення «планетарної причетності» людини як частинки Всесвіту до космічних процесів);

Ü   активний патріотизм (любов до Батьківщини й рідного народу) і національна самосвідомість, сакральне сприйняття рідної мови та історичної пам’яті як оберегів нації;

Ü   культурництво (відстоювання справжньої, високомайстерної культуротворчості).

Естетичні засади шістдесятників

Ï критика інакшістю – заперечення соцреалізму власною творчістю;

Ï естетична незалежність, відстоювання свободи митця;

Ï єдність традицій (національних і світових) та новаторства;

Ï індивідуалізація (посилення особистісного начала);

Ï інтелектуалізм, естетизм, елітарність.

Період загальної ейфорії був досить коротким. Пророчо висловився Д. Павличко у вірші «Коли умер кривавий Торквемада…»: «…Здох тиран, але стоїть тюрма!». Ці рядки стали пророцтвом-пересторогою, адже хрущовський постсталінізм не був цілковитим запереченням сталінізму. Тоталітарний режим зовні лібералізувався, але не розпрощався з тоталітарними методами. Уже в жовтні 1964 р. зняли Хрущова; на його місце прийшов Л. Брежнєв. А в серпні-вересні 1965 р. Україною прокотилася хвиля політичних арештів. Серед тих, хто потрапив за грати, переважно були шістдесятники: критик І. Світличний, маляр О. Заливаха, правозахисники В. Мороз, брати Горині… Почалася ера лицемірства й брехні, доносів і наклепів, закритих судів і публічних покаянь, тюрем і спецбожевілень, а то й фізичних розправ, замаскованих під кримінальні злочини (наприклад, звірячі вбивства художниці А. Горської, композитора В. Івасюка).

4 вересня 1965 р. під час прем’єри фільму С. Параджанова «Тіні забутих предків» у київському кінотеатрі «Україна» І. Дзюба виступив із заявою-протестом проти арештів української інтелігенції. Його підтримали В. Чорновіл, В. Стус, який, незважаючи на крики в залі, голосно вигукнув: «Хто проти тиранії, встаньте!». Відважні піднялися. Решта залишилися сидіти. Усі відчували: настав час вибору. Або відстоювати свої позиції «до кінця», або «пристосуватись» до нових умов життя, або «демонстративно» замовчати. Саме перед таким вибором постали шістдесятники. їхня юність закінчилася разом з першими арештами. Друга хвиля арештів прокотилася 1972 р. (тоді забрали В. Стуса, В. Чорновола, Є. Сверстюка, І. Світличного, І. Дзюбу, І. Калинця…) – багатьох із них змусила передчасно посивіти. 1980 pp. – третя хвиля. Розпочалася жорстока боротьба комуністичного режиму з інтелігентами-гуманістами, яких зазвичай проголошували «буржуазними націоналістами».

3.  Поняття дисидентського руху

Головних варіантів виходу з цієї кризової, «межової» (у термінології екзистенціалістів) ситуації було всього три:

Ü дисидентство (від лат. dissidens незгодний) – В. Стус, І. Світличний, А. Горська  та ін.;

Ü «внутрішня еміграція» – самоізоляція у власному внутрішньому світі, втеча в мовчання (Л. Костенко, В. Шевчук, М. Коцюбинська та ін.);

Ü конформізм (від лат. conformis – подібний, відповідний) – намагання ціною моральних та ідейних поступок врятувати власне життя й кар’єру; пасивне сприйняття нав’язуваної ідеології, підпорядкування «правилам гри» тоталітаризму заради фізичного виживання (Д. Павличко, І. Драч, В. Коротич…).

Дисидентство  – виступ проти існуючого державного ладу чи загально прийнятих норм певної країни, протистояння офіційній  ідеології й політиці; відступництво  від учення панівної церкви.

Дисиденти підхопили естафету боротьби за громадянські й національні права українського народу з рук попередніх поколінь українських патріотів – учасників визвольної боротьби 1917–1921 рр., вояків УПА і підпільників ОУН, котрі  не припиняли своєї діяльності в Західній Україні протягом 50-х років.

Помітний вплив на формування інакодумства в Україні справляли зовнішні фактори. Передусім це стосується антикомуністичних виступів у країнах так званого соціалістичного табору, зокрема 1956 р. в Угорщині, потім Польщі, Східній Німеччині, Чехословаччині, розпаду світової колоніальної   системи   на  рубежі   50–60-х років, розгортання світового правозахисного руху, стимулювання прийнятою 1948 р. та з 1963 р. розповсюдженою в Україні «Загальною декларацією прав людини».

Дисидентський рух в Україні неминуче набув національно-демократичного забарвлення. Він заявив про себе ще в середині 50-х – на початку 60-х років, навіть раніше, ніж у Ленінграді, Москва та інших містах Росії.

Групи дисидентського руху

1. Діяла група «Об’єднання», яка проіснувала з 1956 по 1959 рік. Вона нараховувала 15 активних учасників (В. Леонюк, Я. Гасюк, Б. Христич та інші), складалася переважно з колишніх політв’язнів, ідейно була близька до ОУН. Девізом діяльності групи можна взяти рядки з вірша одного з її учасників:

«Смертні ми люди – справа безсмертна, Віримо в святість її!».

Після викриття і судового процесу  учасники були ув’язнені, реабілітовані в 1992 р.

2. Інша організація, що діяла у Львові, – Український національний комітет, нараховувала 20 активних учасників. Керівниками і організаторами групи були Б. Грицин та І. Коваль. Вона намагалася  створити підпільну мережу для подальшої організації збройної боротьби, а на початку своєї діяльності робила акцент на пропаганді й організації легальних форм боротьби. У програмі групи проголошувалося:

ü повна національна незалежність;

ü український уряд, вибраний народом;

ü українські суверенні границі;

ü ліквідація колгоспної системи;

ü проведення нової аграрної земельної реформи;

ü запровадження нового законодавства;

ü виселення за межі держави всіх інших націй;

ü українська національна армія;

ü розроблення нової конституції;

ü свобода слова і друку.

Група проіснувала з 1958 по 1961 р., потім була викрита, а члени її засуджені. У своїй діяльності група намагалася об’єднати всі існуючі підпільні антирадянські групи.

3. У 1961 р. відбулась спроба організувати в с. Золотники Тернопільської області Українську національну партію. Ініціатором створення УНП був Є. Гогусь, колишній остарбайтер, вояк дивізії СС «Галичина». Своєю метою УНП проголошувала створення незалежної України. Учасники УНП покладали надії на міжнародний конфлікт і вступ на територію України іноземних військ. УНП практично нічого не встигла вчинити. Учасники групи були засуджені до максимальних строків ув’язнень.

4. Однією з найбільших теоретично підготовлених була Українська робітничо-селянська спілка (УРСС), що утворена у 1958 р. на чолі з юристом Л. Лук’яненком. На відміну від попередніх груп вона складалася з  людей, що мали вищу освіту. Першочерговим завданням групи було вироблення ідейних засад руху. Серед учасників групи не було єдності у цьому питанні. Одні пропонували марксизм-ленінізм, інші категорично це відкидали. Завдання спілки – несиловими методами домогтися виходу України зі складу СРСР, стати незалежною демократичною державою. Спілка мала політичну програму і об’єднувала близько 30 членів.

5. Найбільшою і найкраще теоретично і практично підготовленою підпільною організацією був Український національний фронт (УНФ). Він об’єднував майже 150 чоловік. Створення УНФ пов’язане з  Д. Квацком.  Організація уявлялася як загальнонаціональний і антиколоніальний рух. Діяльність організації з випуском самвидавом журналу «Воля і Батьківщина». За 1964–1966 рр. було видано 16 номерів журналу, 96 примірників. Напередодні ХХІІІ з’їзду КПРС УНФ звернувся до його учасників з меморандумом. Проте цей  факт було приховано від учасників з’їзду. Було створено програму і статут організації. Головною метою проголошувалось здобуття незалежності України. Діяльність УНФ збагатила український рух новими ідеями і сприяла розвитку суспільно-політичної думки. Так, діячі УНФ вважали необхідним об’єднання всіх національних рухів країн Східної Європи в боротьбі проти Московського поневолення. Новацією було те, що у своїй боротьбі український рух повинен апелювати до світової громадськості. У боротьбі за незалежність потрібно об’єднувати всі сили, що мають спільну мету, незалежно від ідеологічних розбіжностей. Боротьбу повинен очолити всеукраїнський рух. Згодом ці ідеї були реалізовані в діяльності УГГ, НРУ.

За звітами КДБ, у другій половині 1950-х років в Україні було викрито близько 50 антирадянських груп у різних регіонах України (Волинська, Дніпропетровська, Донецька, Луганська та інші області).

Всі ці групи та організації започаткували новий етап національно-визвольної боротьби, який взяв за основу ненасильницькі методи.

4.  Досягнення в прозі

Досить розмаїто постає жанрова система «шістдесятників» (лірична поезія, балади, притчі, етюди, поеми, сонети, рубаї, ліричні новели, історичні романи, роман у віршах, химерна проза) і проблемно-тематичні обшири: традиційні (природа, Вітчизна, народ, історична пам’ять, людина у всьому багатстві її проявів – суспільне життя, моральність, кохання, творчість) та нові теми (підкорення космосу, етична правомірність НТР, стандартизація особистості в умовах новітнього міщанства).

Таке розмаїття свідчило про багатство відновлюваної української літератури. Воно не вкладалось у жорсткі рамки «соціалістичного реалізму», загрожувало його існуванню, і тому радянська влада та слухняна критика (М. Шамота та ін.) намагалися його дискредитувати, звинувачуючи в «естетизмі», «абстракціонізмі», відірваності від життя тощо.

Водночас навіть у межах офіціозної імітаційної літератури пробивалися струмені опозиції. З літературного обігу було вилучено роман О. Гончара «Собор» на тій підставі, що в ньому мовилося про потребу відновлення національної пам’яті, про право людини на свободу, засуджувалися прояви пристосуванства та національного нігілізму. В одну неподільну сув’язь поєднував долю давнього і нинішнього Києва П. Загребельний у романі «Диво», намагався поетапно висвітлити перебіг національного минулого («Первоміст», «Смерть у Києві», «Євпраксія», «Роксолана», «Я, Богдан» тощо). Письменники розширяли вікові рамки, зважувалися полемізувати з офіційною історіографією, яка відмовляла українству в знанні свого справжнього родоводу. Тому брутальній критиці було піддано романи «Мальви» Р. Іваничука та «Меч Арея» І. Білика. Давню традицію самовидців-речників культурної опозиції продовжував В. Шевчук. У його творах часто зображені персонажі-книжники, наприклад, Семен-затворник («На полі смиренному»), Ілля Турчиновський («Три листки за вікном»). Подібна манера спостерігається і в його романах, присвячених сучасності («Дім на горі»).

 

5.  Надбання поетів-«шістдесятників».

Явище «шістдесятництва» було неоднозначним як за творчими постатями, так і за стильовими течіями та ідейно-естетичними вподобаннями. Тут є і модерністи (І. Драч, В. Голобородько, М. Воробйов), і неоромантики (М. Вінграновський, Р. Лубківський), і неонародники (В. Симоненко, Б. Олійник), і постмодерністи (В. Стус).

Суттєві зміни стались і в поезії Д. Павличка. З неї спроквола витіснялися штампи «соціалістичного реалізму», за якими дійсність розколювалася на дві непримиренно ворожі сили, що фарбувалися в контрастні чорний та білий кольори. Лірика дедалі глибше виповнювалася розмаїттям барв і форм, пізнавала принади яскравої метафори, проймалася насолодою творчого експерименту. Свідчення цьому – збірка «Гранослов» (1967). Високі морально-етичні критерії поет обґрунтовував і у великих віршованих формах («Поєдинок», «Вогнище» та ін.), до яких зверталися й інші поети.

Можливо, найповніше в цьому жанрі розкрився талант Б. Олійника. Скромно дебютувавши у 60-х pp., він поступово саморозкривався у філософському осмисленні принципових явищ етичного змісту («Дорога», «Рух», «Урок». «Доля» тощо). Особливе місце в його доробку посідає поема-цикл «Сиве сонце моє». З переконливою силою художнього слова тут одухотворюється постать матері.

Діаметрально протилежної позиції послідовно дотримувалася Л. Костенко. Вона зуміла показати особистий приклад спротиву офіціозній імітаційній літературі. Не подаючи своїх рукописів до видавництв і журналів, вона кинула виклик тогочасному суспільному ладові. В її доробку відсутні поетичні акорди про «щасливе життя» під «мудрим керівництвом» компартії. Після збірки «Мандрівки серця» (1961) лише 1977 р. з’явилася її книжка під символічною назвою «Над берегами вічної ріки». Невдовзі в українській літературі сталась особлива подія, пов’язана з публікацією її історичного роману у віршах «Маруся Чурай» (1979). Читача вразила не тільки нова, свіжа інтерпретація відомого сюжету про легендарну співачку часів Хмельниччини, а й потужний спалах історії. Ця надчутлива перейнятість пам’яттю роду і народу перетворилася на провідну в поемах «Скіфська одіссея», «Дума про трьох братів неазовських» та у віршах, позначених історіософічною пристрастю («Лютіж», «Чигиринський колодязь», «Князь Василько», «Чадра Марусі» тощо). Поетеса змогла сфокусувати історичну перспективу в одну точку. Але, на відміну від представників «празької школи», вона не так заглиблювалася в минуле, як переводила його в сучасне.


 

Категорія: Українська література | Переглядів: 2180 | Додав: teachermov | Теги: Поети-«шістдесятники» | Рейтинг: 0.0/0


Похожие 0:




Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]