08:05 Узагальнення відомостей з синтаксису, морфології, фонетики. | |
Учитель Самілик Людмила Василівна Тема уроку : Узагальнення відомостей з синтаксису, морфології, фонетики. (Урок в 11 класі за твором Володимира Малика ”Чумацький шлях” ) Мета: повторити і систематизувати знання учнів про складне речення, види речень за метою висловлювання, заміну речень з прямою мовою на непряму, відокремлені члени речення, неповне речення, звертання, вставні слова, розділові знаки при діалозі, однорідні члени речення, дієприслівник, дієслово, відмінювання числівника, фонетичний розбір. Розвивати навички морфологічного розбору частин мови, фонетичного розбору, уміння розрізняти прості ускладнені і складні речення. Виховувати любов до рідного краю, кращих зразків української прози. Комунікативна тема: Рідний край ( текстоцентричний підхід до вивчення мови) Обладнання: портрет Володимира Малика, схеми - опори "Фонетичний розбір", "Морфологічний розбір", таблиці "Складнопідрядне речення", "Складносурядне речення", "Відокремлені обставини". І. Організаційний момент ІІ. Повідомлення теми і мети уроку Слово вчителя. Твір Володимира Малика "Чумацький шлях " можна назвати енциклопедією з народознавства Посульського краю, це також невичерпна криниця для збагачення знань з "Синтаксису". Ми переконаємося в цьому після прочитання уривка з повісті та виконання завдань до тексту. Хата стояла на горбі, над Сулою. Біля хати — хлів, клуня, саж. Далі, понад берегом, простягнувся город, обнесений потемнілими від негоди воринами. Обійстя непогане, але якесь нежиле, запустіле. Ніхто не розчистив тут снігу, не чути реву скотини в хліві чи свинячого рохкання в сажі. Де була дровітня — теж пусто. Лише стоїть одиноко широкий пеньок, на якому, видно, колись рубали хмиз. Всюди по обійстю — снігова пустеля, лише від хати тягнеться одинокий слід — на вулицю. Катря миттю спурхнула з саней, кинулася до дверей — прожогом. Івась зав'язав віжки за стовп і поспішив за нею. По хаті ходив мороз. Крізь замерзлі шибки ледве про¬бивалося скупе сонячне світло. З-за груби чулося Катрине ридання, і Івась заглянув туди, думаючи, що трапилося найгірше. Та мати була жива, — лежала, вкрившись усім, чим мала, — ряднами, свитками, кожухами. Зігрівалася лише власним теплом. А Катря крізь сльози приказувала: - Голубонько моя сива, як же ти пережила ці два дні! Як же ти настраждалася тута, матінко моя мила! А де ж Настуня? - Пішла на село,— може, хто-небудь їсти дасть. Івась розумів, що передусім потрібно вдихнути в цю пустку живий теплий дух, і похвалив себе за те, що здогадався захопити з лісу хуру дров. Він швидко вніс оберемок сухого суччя, наклав у піч і в грубу, викресав вогню, розпалив смолисту лучину — і за якихось кілька хвилин у хаті весело загоготів золотистий вогонь. Здається, відразу потеплішало, хоча, звичайно, до справ¬жнього тепла було ще далеко. Потім приніс припаси, що набрав у Хуржиковій коморі, — хліб, сало, сіль, борошно, олію, капусту, буряки, і сказав Катрі, щоб готувала обід. Коням дав сіна та оброку, а після цього перерубав дрова, склав їх у сінях, щоб не привалило снігом, витягнув з криниці води для коней, поставив їх у хлів, накрив попонами і тільки після того, добре напрацювавшись, знову зайшов до хати. Тепер тут було тепло: груба і піч аж пашіли. ІІІ. Актуалізація опорних знань Робота в групах І група 1. Визначте стиль мовлення. 2. Виписати з тексту прийменники, займенники. 3. Провідміняти знайдений у тексті числівник. 4. Графічний запис. Позначте цифрами складнопідрядні речення (у послідовності з написаним текстом). 5. Прочитати неповні речення. Пояснити розділові знаки. Побудувати схеми. 6. Зробити синтаксичний розбір речення. Потім приніс припаси, що набрав у Хуржиковій коморі, — хліб, сало, сіль, борошно, олію, капусту, буряки, і сказав Катрі, щоб готувала обід. ІІ група 1. Синтаксичний розбір 3 речення. 2. Прочитати речення із звертанням, вставними словами. Пояснити розділові знаки. Побудувати схеми. 3. Знайти в тексті діалог. Розповісти про розділові знаки при діалозі. 4. Морфологічний розбір виписаних з уривка дієприслівників. 5. Які ви знаєте речення за метою висловлювання?Пояснити на прикладах речень з тексту. 6. Пояснити розділові знаки в реченні . З-за груби чулося Катрине ридання, і Івась заглянув туди, думаючи, що трапилося найгірше. Робота біля дошки 1.Фонетичний розбір слів пеньок, миттю. 2. Морфологічний розбір слова не розчистив Самостійна робота 1. Виписати по 3 словосполучення. Вказати вид зв’язку. 2. Перебудуйте на речення з прямою мовою. Поясніть розділові знаки. Потім приніс припаси, що набрав у Хуржиковій коморі, — хліб, сало, сіль, борошно, олію, капусту, буряки, і сказав Катрі, щоб готувала обід. Гра"Я перший " 1. Виписати з тексту прислівники . Вказати кількість. 2. Побудувати схему речення: Івась розумів, що передусім потрібно вдихнути в цю пустку живий теплий дух, і похвалив себе за те, що здогадався захопити з лісу хуру дров. Дати йому назву. Словниковий диктант Возз’єднання, видирати, здається, хто- небудь, обійстя, напрацювавшись, найгірше, викресав,з-за, сонячне, лежала, понад, не чути,обнесений. Визначити частини мови. Пояснити орфограму. Колективна робота Сенкан до найкращого словосполучення слів рідний край ІV. Підсумок уроку Які теми ми повторили під час уроку? Чи доцільно проводити такі уроки повторення? Домашнє завдання: Написати творчу роботу "Мій рідний край", використовуючи в тексті дієприкметники. | |
|
Всього коментарів: 0 | |