Українська мова. 10 клас. Тематичне оцінювання. Складні випадки правопису ненаголошених голосних, м’якого знака, апострофа.1. Орфограма – це а) чітка рекомендація для правильного написання слова; б) правильне написання, що вибирається з ряду можливих. в) система правил про способи передачі звукового мовлення на письмі; г) розділ мовознавства, у якому вивчається система правил для забезпечення передачі звукового мовлення на письмі. Записати слово з орфограмою на межі морфем (значущих частин слова), позначити орфограму. 2. Буквосполучення ри, ли в коренях українських слів та написання е, и у деяких словах, що не перевіряються наголосом (левада, кочерга) пояснюється а) фонетичним принципом орфографії; б) морфологічним принципом; в) історичним принципом; г) смисловим (диференціюючим) принципом. Дібрати й записати слово із сумнівним ненаголошеним голосним, що не перевіряється наголосом; записати це слово фонетичною транскрипцією. 3. М’який знак не пишеться а) перед буквою о; б) перед буквосполученням йо; в) у дієсловах на -ть, -ться; г) після букв, що позначають губні та шиплячі приголосні, а також після букви р. Дібрати дієслово на -ть, -ться, записати його фонетичною транскрипцією. 4. Апостроф ставиться перед буквами я, ю, є, ї після букв а) к, п, т, ф, х; б) д, т, з, ц, ч, ж; в) б, п, в, м, ф; г) г, к, х та ж, ч, ш. Дібрати й записати слово з апострофом після префікса, що закінчується на твердий приголосний, записати фонетичною транскрипцією. 5. Апостроф не ставиться після букв, що позначають губні приголосні, перед буквами я, ю, є, ї в таких словах: а) сузіря, міжгіря, повіря, піря; б) червяк, вербя, арфяр, верфю; в) медвяний, рутвяний, мавпячий, цвях; г) безядерний, підїхати, двохярусний. Дібрати й записати слово, у якому після букви р перед я не ставиться апостроф, записати це слово фонетичною транскрипцією. 6. М’який знак не пишеться у таких словах: а) Ольці, бурульці, доньчин, Саньчин; б) Оксаньці, Галиньці, спільці, матіньчин; в) яблунь, пісень, земель, знань; г) думають, прагнуть, стараються. Дібрати й записати слово з буквою н перед буквою, що позначає шиплячий приголосний, записати це слово фонетичною транскрипцією.У якому рядку в усіх словах приголосні глухі? 1.Тіньовий , скоринка, тинятися, корити, комар. 2.Морок, кіготь, холод, проїзд, двері. 3.Монах, ховрах, кожух, темний, коло. 4.Спека, спати, поспіх, чаша, посуха. 5.Безлад, малий, гриміти, страх, гора. II. У якому рядку в усіх словах можливе чергування голосних при словозміні чи словотворенні? 1.Гатити, водопій, сон, мох, шелест. 2.Особа, пшоно, череда, вовк, студент. 3.Голова, слово, осінь, Канів, день. 4.Стояти, сім, джерело, тінь, берег. 5.Вітер, женити, сторона, колгосп, рот. III. Вкажіть , у якому рядку в усіх словах є спільний звук? 1.Вісь, сів, сивий, ясний, син. 2.Деревій, весна, вітер, павутина, кавун. 3.Віхоть, вогкий, кухня, хутір, фартух. 4.Жених, дочці, дріжджі, череда, ціп. 5.Тільки, пташка, тушкан, тюль, тема. IV. У якому рядку слова розташовано так, щоб кожне попереднє було твірним для наступного? 1.Свій свояк своячка свояцтво. 2.Зелений зелененький зеленіти позеленіти позеленити позеленіння. 3.Мудрий мудрувати мудрування мудрощі. 4.Свіжий свіжіший свіжішати посвіжішати свіжозораний. 5.Твердий твердіти затвердіти затвердіння. V. У якому рядку всі виділені слова у словосполученнях вжито у переносному значенні? 1.Сухе дерево, міцний дріт, чистий зошит. 2.Суха доповідь, міцний мороз, чиста мова. 3.Відбити молотком, відбити бажання, червоний жар. 4.Крива шабля , кривий кінь, високий будинок. 5.Дніпрові береги, бурхлива повінь, читати книгу. VI. У якому рядку всі слова застарілі? 1.Царівна , вексель, фантазія, двір, сонце. 2.Сетра, клен, князівство, мрія, стіл. 3.Клапоть, концерт, зірка, блакить, рослини. 4.Хустина, суниця, прикраса, булав, перстень. 5.Жупан, війт, наймичка, піїт, рать. (6б.) VII. Відредагуйте подані речення, замініть іншомовні слова українськими відповідниками. 1.Запізнивши урок , учень приводив абсурдні аргументи. 2.Публіка зустріла конферансьє бурхливим аплодисментам. 3.Мер міста вирішив форсувати реконструкцію по центральній площі. 4.Микола дістав сильно дефіцитну книжку про еміграцію українців. 5.На фінальних змаганнях по баскетболу стався казус. 6.Аптекар був досить компетентний і міг прокоментувати , який ефект дають ці ліки. (3б.) VIII. Складіть текст-роздум у художньому стилі на тему «Все навколо нас має свою душу». (3б.)
|