17:56 Діалог.Розділові знаки при діалозі | |
Урок № 45 Тема: Діалог. Тире при діалозі. Мета: поглибити поняття про діалог, з’ясувати відмінність діалогу від прямої мови, формувати вміння правильно інтонувати репліки діалогу, а також висловлювання, що вміщують діалоги; формувати навички вживання розділових знаків при діалозі; виховувати смак до влучного, доречного й дотепного слова; розвивати логічне мислення, мовлення, стійку увагу, емоції, уточнювати й збагачувати словниковий запас учнів. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Обладнання: підручник. Хід уроку: І. Перевірка домашнього завдання. *Виконання індивідуального завдання за роздавальним матеріалом (двома-трьома учнями). Картка 1 Переписати речення, розставляючи пропущені розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення). І завжди кажуть мудрі люди: «Спас! Готуйте рукавички про запас!» Раді мама і тато, а бабуся згадала: «Завтра в нас гарне свято! Зветься Йвана Купала!» «Добридень вам, люди добрі! – я чув від тезка Дмитра. І зразу світлішав обрій, і більше було добра. Д.Білоус. Словник. Тезко – той, хто має однакове з кимось ім’я. Картка 2 Переписати речення, розставляючи пропущені розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення). Йде ватага щедрувати: «Добрий вечір, дядьку Гнате! Упустіть козу до хати!» Дядько двічі відмовля: «Не пущу, нехай гуля!..» Втретє всі: «Пустіть на трішки, у кози задубли ніжки!» «Та ідіть уже, ідіть!» - тітка зм’якла мимохіть. Гості враз шапки зняли, щедрувати почали: «Ти не ходи, коза, через темні ліса». Д.Білоус. ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання. ІІІ. Вивчення нового матеріалу. *Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (стор. 95) *Прочитати діалог. З’ясувати, скільки осіб бере участь у розмові. Ще раз прочитати діалог за особами. Звернути увагу на вживання розділових знаків. У книгарні - Скажіть, будь ласка, у вас є підручник з історії України для 5 класу? - Будь ласка, подивіться ось цей. - Хто автор підручника? - Бойко Валентина Михайлівна. - Гаразд, я куплю цю книгу. Мені ще потрібний українсько-англійський словник. - На жаль, зараз не можу вам нічого запропонувати. Але ми можемо замовити для вас цю книгу. Необхідно заповнити поштову листівку і вкинути он у ту скриньку. Коли книга надійде, ми вас повідомимо. -Дякую. -Прошу. ІV. Виконання вправ на закріплення. * Прочитати, правильно інтонуючи репліки діалогу. Пояснити, що називається реплікою. Вказати слова автора. Прокоментувати вживання розділових знаків. І. Стоїть і гірко плаче Надя: -Віддайте булку з маслом, дядю! -Та я ж не брав, дівчатко миле… -А ви на неї, дядьку, сіли! Г.Бойко. ІІ. -Чи знаєте ви, - фізик учнів пита,- Як створює світло звичайна вода? - Та знаємо! - Петрик кивнув головою, - Забруднені вікна помити водою. К. Лесь. *Робота біля дошки. Уважно прочитати уривок. Чи можна назвати його діалогом? Скільки осіб бере участь у розмові? Ще раз прочитати уривок, правильно його інтонуючи. Переписати уривок з дошки, пояснити вживання розділових знаків. Переді мною зеленіють лани. На обрії громадиться ліс. - А що за лісом? - питаю старшого брата. - Поля, села... - каже брат. - А за тим аж лісом ? Що там? - Дніпро. Велика наша ріка Дніпро. - А за Дніпром що? - Знову поля, села, ліси. ...Мене зворушило, що така велика, багата Україна. За В. Сухомлинським. *Самостійна робота. Переписати діалог, членуючи його на репліки та розставляючи розділові знаки. Вказати звертання та вставні слова. І. Ти спиш, Семене, при вікні Ні То може плачеш в тишині Ні А двійок не було в ці дні Ні То просто думаєш дивак Так Одержав вісті ти сумні Ні Про що ж ти думаєш Семене Щоб відчепився ти від мене Г.Бойко. ІІ. Ти подивись на свою одежу Я ж тебе просила не перестрибувати через калюжу А я мамо і не перестрибнув… Народна творчість. * Перевірка самостійної роботи. Прочитати записаний діалог за особами, правильно інтонуючи репліки. Пояснити вживання розділових знаків. * Робота з підручником. Виконання вправи 244 (усно). * Попереджувальний диктант. Улітку дід Іван і його онук Івась пасли череду. Знайшов раз Івась палицю, що лежала в траві. Каже хлопчик дідові: - Я зроблю батіг і поганятиму корів ... Дід узяв палицю, роздивився її й каже: - З неї можна зробити щось краще. - Що? - питає Івась. - Те, що душу оживляє. ... І зробив дід Іван із бузинової палиці дзвінку сопілку. За В.Сухомлинським. * Об’єднавшись у пари, скласти й розіграти діалог про нещодавно прочитану книжку. Обов’язково назвати заголовок книжки та ім’я її автора. Передати власне враження від прочитаного. Використати подані в рамці речення та частини речень. Хочу поділитися своїми враженнями… Я з інтересом прочитав ... Назва здається знайомою… Зміст, двома словами, такий… Чи не було знято за книжкою кінофільм? Надзвичайно цікавим є… Викликає співчуття… А мене вразило те, що… Примушує замислитись… Надовго запам’ятовується… Не може не викликати захоплення… Раджу тобі прочитати ... При нагоді переглянь кінофільм… Я порадив би тобі взяти цю книжку в бібліотеці. * Скласти й попарно розіграти діалог, можливий між двома однокласниками, один з яких передає іншому запрошення своєї бабусі, що живе в селі, разом із ним в неї погостювати протягом тижня. Вжити подані в рамці початки речень. Бабуся просила передати… Чи не завдам я клопоту… Бабуся буде тобі рада… Я відчуваю незручність… У нас люблять гостей, тому… Чи не зможу я допомогти у господарстві? У бабусі чимало кролів… Я дуже люблю тварин, тому… Чудово відпочинемо… Якщо це не обтяжить твою рідню… Спитай дозволу в батьків… Передай, будь ласка, мою вдячність… Домовимося про зустріч… V. Підбиття підсумків уроку. Додаткові вправи. * Навчальний диктант. Їжачиха і їжак не помиряться ніяк. - Ти колючий! Пострижися! - Ти колюча! Не колися! - Я колючий? Хто б казав! - Нащо ти колючу взяв? - Від колючого я чую! - Я колючій не дивую! - Не дивуєш? От дивак! А іще, либонь, їжак. - Не дивуєш? От дивачка, А іще, либонь, їжачка… Їжачиха і їжак не помиряться ніяк. Є.Гуцало. * Переписати текст, пряму мову замінивши на діалог. Кошеня й мишка Подружилися кошеня й мишенятко. Повернулося кошеня додому, а мама питає: «Що за гарний запах ти з собою принесло?» Котик відповідає: «Так пахне мій друг мишеня!». «Дуже добре, - відказує кішка. – Як ітимеш до свого смачного приятеля, поклич мене!» У цю мить миша питає в своєї дитини: «Що за гидкий запах ти принесло?» Мишенятко пояснило: «Я гралося з кошеням!» «Та це ж загибель наша!» – злякалась і розгнівалась миша. (Гвінейська казка; 70 сл.) VІ. Домашнє завдання. П. 13, вправа 251. | |
|
Всього коментарів: 0 | |