18:25 Читання мовчки 5 клас | |
Урок 47Зв’язне
мовленняКонтрольне читання мовчки. Створення діалогів Мета: з’ясувати рівень сформованості комунікативних
умінь, зокрема вміння читати мовчки; формувати вміння складати й розігрувати діалоги відповідно до
запропонованої мовленнєвої ситуації й мети спілкування, сприяти підвищенню
рівня вправності діалогічного мовлення
щодо його доцільності, логічності,
лаконічності, виразності; формувати вміння правильно інтонувати репліки
діалогу; вміння додержувати правил спілкування, дотримувати норм літературної
мови, доречно вживати формули мовленнєвого етикету; уточнювати й збагачувати
словниковий запас, розвивати культуру усного мовлення, увагу, пам’ять.Тип уроку: комбінований урок (перевірка й облік
якості засвоєних знань, умінь, навичок; розвиток зв’язного мовлення). Обладнання:текст для читання мовчки.
Хід уроку І. Повідомлення мети і завдань уроку.
ІІ. Проведення читання мовчки.
ІІІ. Відповіді вчителя на запитання учнів (після
того, як тестові завдання виконано).
ІV. Підготовка до складання
діалогів. * Бесіда. ·
Що називається діалогом? ·
Наскільки часто вдаються люди до діалогічного
мовлення? ·
У якому стилі здебільшого складаються діалоги? Чому? ·
З якою метою письменники вводять до своїх творів
діалоги? ·
Скільки осіб може брати участь у діалозі? ·
Від чого залежить зміст діалогів? ·
Яка репліка називається реплікою-стимулом?
реплікою-реакцією? ·
Що треба взяти до уваги, вступаючи у діалог? ·
Що потрібно врахувати, підтримуючи діалог, тобто
відповідаючи на репліки мовця
(виступаючи у ролі адресата
мовлення)? ·
Яка роль у спілкуванні, зокрема діалогічному,
належить етикетним формулам (словам ввічливості)? · Які з етикетних формул нині є найбільш уживаними? * Прочитати висловлювання. Чи
можна вважати його діалогом? Скільки осіб бере участь у спілкуванні? Визначити
репліки-стимули та репліки-реакції. Хто із співрозмовників є мовцем, а хто
адресатом мовлення? Можливо, учасник діалогу
почергово виступає то тим, то
іншим?
- Ти коня напував? - Напував. - А чому в нього морда суха? - А води не дістав.
-І як це ти у
темряві впізнаєш своє пальто? -По rудзиках. - По rудзиках? Цікаво, які ж вони в тебе? - У мене їх жодного немає! Народна творчість. *Робота з підручником.Виконання вправи 253 (усно). V. Робота над складанням і
розігруванням діалогів.
* Робота з підручником. Виконання вправ 254, 256, 257. VІ. Підбиття підсумків уроку. VІІ. Домашнє завдання. Вправа 258. Додаткове завдання. *Навчальний
диктант.
Схопила ворона рака та понесла через лиман у ліс, щоб поснідати. Рак каже вороні: -Вороно! Знав я твоїх батька й матір. Славні люди були! -Угу, - відповідає ворона, а рота не роззявляє. -Братів і сестер твоїх знав! Гарні були люди! - каже рак. -Угу, - гугнить ворона. -Та до тебе їм не дорівнятися. Нема за тебе розумнішої! – розказує рак. -Еге! – крякнула ворона і впустила рака в море. Якщо когось
одурять хвалою, люди кажуть: «Упустив рака з рота!» А як кого остерігають, то
говорять: «Не випусти рака з рота!» (Нар.творч.; 86 сл.)
Тексти для читання мовчки1.Кінь Бакун
Бакун був старий мудрий кінь. Колись він був, кажуть, білої масті, але шерсть давно злиняла, стала брудно-сірою. І коли річку запинало туманом, кінь і сам блукав, як туман... Якось восени щось напало на мене, мабуть, коклюш. Мати взяла бричку, запрягла Бакуна, мене в пальто й кожух закутала, як дідугана, бо вже морозці вдарили, і повезла в Загатне, до лікаря. А вже вечір; постукали ми у двері, а дорогу заступила тітка з відром і віхтем: "Здрастуйте! – вклоняється нам. – В собачу пору приїхали. Прийом був і давно закінчився”. І ляснула дверима. Ну, ми в когось там переночували, а вранці ще раз постукали. І знов та сама тітка. "Здрастуйте! – каже нам. - Прийому нема й не буде. Сидір Петрович на нараді”. Повернули ми бричку й поїхали додому... Ви були в Загатному? Ото жаль! Річка там жабі по коліно, але широка, з піщаним дном. І брід кам’янистий, їдеш – бричку погицує. А була осінь, вітер холодний, аж струже в спину. Так мати на брід поїхала, щоб швидше додому. Підкотили бричку, глядь – річка замерзла. Вчора вода кипіла між камінням, а зараз – крига всуціль. Стала мати й журиться: "Що ж робити? На місток їхать – це ж п”ять кілометрів із гаком...”. І поки вона журилась, я виліз тихенько з кожуха та на лід. А лід, наче скло, молодий, ясинцем називається. Ковзнешся – і несе тебе хтозна-куди. За мною і мати ступила на лід. Стала, підгицнула – крига тріщить, вгинається, але ні, не провалюється. А кінь? Копита ж у нього гострі. "Якщо провалиться кінь, - вголос міркує мати, - ноги поріже. А не провалиться, то однак по льоду не піде – не підкований”. Бакун, мабуть, почув, як журиться мати. Підійшов до річки. Пирхнув, понюхав кригу. Став на коліна. Ноги підігнув, як полозки, і давай човгать по льоду, нам, нерозторопним, показує: підпихайте! Мати аж руками сплеснула: "От розумник! Ану, Льонь, підпихаймо за бричку!” Ми взялися з двох боків, штовхаємо бричку, і кінь іде навколішках, сунеться по гладенькій кризі. Крига вгинається, похрускує, але нічого... Тільки до берега – хоп, рвонувся Бакун, скочив на ноги і вже на землі. А коклюша в мене й не було, то я просто на ковзанці застудився. Приїхали додому, мати попарила мене над гарячою картоплею, і я очуняв. Ось така історія про коня. (За В.Близнецем; 360 сл.) На кожне із запитань вибрати правильну відповідь.
1. Бакун був а) молодий недосвідчений кінь; б) молодий, але хворий кінь; в) старий мудрий кінь. 2. Пересування коня Бакуна оповідач порівнює а) з вихором; б) зi смерчем; в) із туманом. 3. Масть коня була а) колись біла, а тепер брудно-сіра; б) колись ворона, а тепер брудно-сіра; в) колись гніда, а тепер брудно-булана. 4. Восени оповідач захворів, як гадали, а) на грип; б) на коклюш; в) на запалення легенів. 5.Мати повезла хлопця до лікаря а) в Залісне; б) в Запільне; в) в Загатне. 6. Дверима перед носом у хворого і його матері хряснула а) лікарка; б) фельдшерка; в) тітка з віхтем. 7. Річка була а) мілка й широка; б) мілка й вузька; в) глибока й вузька. 8. Мати зажурилася, тому що а) об’їжджаючи через міст, могла спізнитися на роботу; б) об’їжджаючи через міст, боялася замерзнути; в) об’їжджаючи через міст, остерігалася ще більше застудити
сина. 9. Лід на річці був а) товстий і міцний; б) тонкий, наче скло, і молодий; в) нерівний: то товстий, то тонкий. 10. Кінь Бакун а) відмовився навіть ступити на лід; б) впевнено перейшов кригою; в) перейшов по кризі навколішки. 11. До коня хлопчик-оповідач ставився а) зневажливо й презирливо; б) неуважно й байдуже; в) з романтичним захопленням і повагою. 12. Переходячи річку, кінь Бакун виявив а) легковажність і дурість; б) винахідливість і обережність; в) необачність і нерозважливість. | |
|
Всього коментарів: 0 | |