Перепишіть, визначте іменники другої відміни, з'ясуйте групу,
відмінок, число кожного.
1. Скажи мені, Дніпре, які вітровії все кличуть тебе крізь степи та гаї? (М. Вінграновський). 2. Взимку вітер вовком виє, всіх лякає вітровієм. (І. Січовик). 3. Прибоєм дальніх шумів одлунювало місто. (М. Бажан). 4. Я на тебе дивлюся щовечора, Києве мій, янтарями живими твій килим вечірній розшитий. (Д. Луценко). 5. Вечірнє сонечко гай золотило, Дніпро і поле золотом крило... (Т. Шевченко).
♦ Поясніть розділові знаки у реченнях, ускладнених звертаннями.
З опорою на таблицю, подану на наступній сторінці, визначте, до якої групи належить кожен іменник. Запишіть іменники у три колонки
за групами.
Еліксир, удар, секретар, пивовар, формуляр, лялькар, гусляр, снігур, командир, скляр, ліхтар, пустир, столяр.
♦ Виділені слова передайте звукописом.
• Закінчення родового відмінка однини іменників другої відміни
У родовому відмінку однини іменники другої відміни мають закінчення -а (-я), -у (-ю). Уживання закінчень пов'язане з лексичним значенням іменників.
Поставте іменники у формі родового відмінка однини. Звіртеся з таблицею.
Вітер, Дід Мороз, цикорій, ромен, кілограм, чай, цукор, пісок, майдан, список, рояль, Харків, Китай, Дунай, Іран, Амур, тиждень, жовтень, гопак, коридор, степ, ліс, біль, яр, живопис, вальс, зал.
Перепишіть, ставлячи подані в дужках іменники у формі родового відмінка однини.
1. Немає у мого (народ) і в думці учинити зло. (М. Палієнко). 2. А там — Дніпро, аж ген до (Базавлук). (Л. Костенко). 3. Що за розкіш, що за привілля серед (степ)! (Панас Мирний). 4. Може, хтось нас із (Марс) розглядає в бінокль? (Л. Костенко). 5. Я відвідав галереї Москви, (Париж), (Вашингтон), (Рим), (Будапешт), Варшави. (Ю. Збанаць-кий). 6. Летіли ластівки із (Крим). (Б. Чепурко).
Перепишіть, вибираючи з дужок закінчення іменників. Позначте в словах орфограму «літери а (я), у (ю) в закінченнях родового відмінка однини іменників II відміни».
1. Ви вранці хочете сад(-а, -у), якогось душевного мир(-а, -у) (Л. Костенко). 2. Вертайсь з бетон(-а, -у) сірих стін у землю солов'їну. (А. Ковальчук). 3. В блакитну хустку дим(-а, -у) пов'язалась хата. (Є. Гуцало). 4. А вітер розносив п'янкий аромат від синього Дон(-а, -у) до синіх Карпат. (О. ЛупШ).
Перепишіть прислів'я, на місці крапок уставляючи дібрані з довідки й поставлені в потрібній формі іменники. Поясніть їхні відмінкові закінчення.
1. У ... рука довга. 2. Як ... не буде, то й очерет не виросте. 3. Батога з ... не сплетеш. 4. Припав, як муха до ... . 5. Біда докучить, але й ... научить. 6. Заєць від ... , а жаба від ... тікає. 7. Ні з того ні з сього гості з ... . 8. Смола до ... не пристає.
Довідка. Пісок. Кущ. Мед. Дуб. Розум. Заєць. Дощ. Вогонь. Ніжин.
Уявіть, що вам зустрілися літери «а», «я», «у», «ю», які ніяк не можуть розібратися, у які закінчення іменників чоловічого роду другої відміни у родовому відмінку однини їм потрібно ставати. Спробуйте скласти для літер пам'ятку «Як не помилитися із закінченнями родового відмінка».
Запам'ятайте: зміна закінчення в родовому відмінку впливає на значення слова!
Наприклад:
• ділового папера, але аркуш паперу;
• каменя (великого), але каменю (матеріалу);
• листопада (місяця), але завершення листопаду (явища І природи);
• блока (механізму), але блоку (об'єднання людей, країн);
• детектива (агента), але детективу (твору). Закінчення деяких іменників другої відміни залежить від
наголосу:
• моста — мости;
• стола — столу.
Прочитайте. Визначте іменники, які у формі родового відмінка однини можуть мати інше закінчення. Поясніть, від чого залежить вибір відмінкового закінчення.
1. Сидить батько кінець стола, на руку схилився. (Т. Шевченко). 2. Переді мною чистий лист паперу. 3. На нього ляжуть вогники-слова, які запалять полум'я шедевра. (О. Омельченко). 4. Ходімо в ліс на свято листопаду, який із неба буйно цвітом пада. (Є. Гуцало). ♦ Лексичне значення виділеного слова з'ясуйте за тлумачним словничком.
Прочитайте прислів'я. Обґрунтуйте закінчення виділених іменників.
1. Тих знайомих, як гороху: куди не піду, то виженуть. 2. Це було за короля Гороха, як було людей трохи. 3. Добрий чоловік надійніший від кам'яного мосту. 4. Оце пропав, як з моста впав. 5. Праця з каменю вогонь видобуває. 6. З одного каменя мур не зведеш.
Перепишіть, уставляючи пропущені літери. Поясніть, як ви визначили групу іменників на -р.
Сторінки «Кобзар..»; мужність Каменяр.. ; відвага богатир.. ; писк комар.. ; міцність панцир.. ; підручник Ігор.. ; пасіка бджоляр.. ; ділянка єгер.. .
♦ Кого з українських письменників називають Кобзарем, кого — Каменярем? Чи знаєте ви, чому?
Перепишіть, подані в дужках іменники ставлячи у потрібній формі. Звіртеся з орфографічним словником.
1. Гаряча дума (Кобзар) і у вогні не спопеліє, і молоток (Каменяр), і струни Лисенка живії. (М.Рильський). 2. Лише в добро і вищу правду віра людину відрізня від мавпи і від (звір). (Л. Забашта). 3. Одлинув день за обрії янтарні, мов зірваний листок з (календар). (В. Сосюра). 4. (Вівчар) в садочку, в тихому куточку жде дівчина, жде. (М. Юрійчук). 5. Сію, сію, посіваю, (господар) викликаю: «Дайте масла грудочку снігуру й снігурочці». 6. Зима пускає (снігур) з руки. (Є. Гуцало).
♦ Поясніть, як ви визначали групу іменників другої відміни.
♦ Позначте у словах вивчені орфограми.
♦ Поясніть розділові знаки у реченні з прямою мовою.
♦ Виділене слово передайте звукописом.
♦ Про композитора Миколу Лисенка прочитайте в довіднику «Видатні особистості».
|