Тема уроку: Марія
Микицей ”Будинок, який умів розмовляти ” Мета: ознайомити учнів 5 класу з творчістю сучасної української
письменниці Марії Микицей, залучати якнайбільше учнів до читання сучасної
дитячої прози, з’ясувати історію написання повісті, схарактеризувати образи
головних героїв. Розвивати творче та логічне мислення, увагу, спостережливість, уяву, естетичні смаки, почуття прекрасного, вміння висловлювати власну думку, робити висновки. ... Читати далі » |
Сучасний урок літератури: яким він
має бути
Здрастуй, Урок! Де ти народжуєшся,
де ти живеш, Урок? У
класній кімнаті? Але ти
не можеш жити там один, ти ж не
можеш існувати без мене! Я тебе
обдумую, планую, проводжу! Ось і виходить, що ти живеш у моїй голові, у моєму
серці…
Ш.Амонашвілі Сучасний урок
літератури… Яким він має бути – це питання задають собі вчителі практики, і
методисти-науковці. Насамперед, це урок, побудований з урахуванням вимог
сучасної школи, він повинен відповідати завданням виховання юної особистості.
Тобто сучасний урок літератури – це засіб формування соціально компетентної
особистості учня, здатної поціновувати явища класичного та сучасного мистецтва. ... Читати далі » |
Учитель Самілик Людмила Василівна
Тема уроку : Узагальнення відомостей з синтаксису, морфології, фонетики. (Урок в 11 класі за твором Володимира Малика ”Чумацький шлях” ) Мета: повторити і систематизувати знання учнів про складне речення, види речень за метою висловлювання, заміну речень з прямою мовою на непряму, відокремлені члени речення, неповне речення, звертання, вставні слова, розділові знаки при діалозі, однорідні члени речення, дієприслівник, дієслово, відмінювання числівника, фонетичний розбір. Розвивати навички морфологічного розбору частин мови, фонетичного розбору, уміння розрізняти прості ускладнені і складні речення. Виховувати любов до рідного краю, кращих зразків української прози. Комунікативна тема: Рідний край ( текстоцентричний підхід до вивчення мови) Обладнання: портрет Володимира Малика, схеми - опори "Фонетичний розбір", "Морфологічний розбір", таблиці "Складнопідрядне речення", "Складносурядне речення", "Відокремлені обставини". І. Організаційний момент ІІ. Повідомлення теми і мети уроку Слово вчителя. Твір Володимира Малика "Чумацький шлях " можна назвати енциклопедією з народознавства Посульського краю, це також невичерпна криниця для збагачення знань з "Синтаксису". Ми переконаємося в цьому після прочитання уривка з повісті та виконання завдань до тексту. Хата стояла на горбі, над Сулою. Біля хати — хлів, клуня, саж. Далі, понад берегом, простягнувся город, обнесений потемнілими від негоди воринами. Обійстя непогане, але якесь нежиле, запустіле. Ніхто не розчистив тут снігу, не чути реву скотини в хліві чи свинячого рохкання в сажі. Де була дровітня — теж пусто. Лише стоїть одиноко широкий пеньок, на якому, видно, колись рубали хмиз. Всюди по обійстю — снігова пустеля, лише від хати тягнеться одинокий слід — на вулицю. Катря миттю спурхнула з саней, кинулася до дверей — прожогом. Івась зав'язав віжки за стовп і поспішив за нею. По хаті ходив мороз. Крізь замерзлі шибки ледве про¬бивалося скупе сонячне світло. З-за груби чулося Катрине ридання, і Івась заглянув туди, думаючи, що трапилося найгірше. Та мати була жива, — лежала, вкрившись усім, чим мала, — ряднами, свитками, кожухами. Зігрівалася лише власним теплом. А Катря крізь сльози приказувала: - Голубонько моя сива, як же ти пережила ці два дні! Як же ти настраждалася тута, матінко моя мила! А де ж Настуня? - Пішла на село,— може, хто-небудь їсти дасть. Івась розумів, що передусім потрібно вдихнути в цю пустку живий теплий дух, і похвалив себе за те, що здогадався захопити з лісу хуру дров. Він швидко вніс оберемок сухого суччя, наклав у піч і в грубу, викресав вогню, розпалив смолисту лучину — і за якихось кілька хвилин у хаті весело загоготів золотистий вогонь. Здається, відразу потеплішало, хоча, звичайно, до справ¬жнього тепла було ще далеко. Потім приніс припаси, що набрав у Хуржиковій коморі, — хліб, сало, сіль, борошно, олію, капусту, буряки, і сказав Катрі, що ... Читати далі » |
Словосполучення. Просте речення. Складне речення
Варіант І І рівень 1.Який розділ науки про мову вивчає словосполучення і речення: а) морфологія; б) синтаксис; в) стилістика. 2. Знайти словосполучення: а) буду читати; б) весна і осінь; в) струнка берізка. 3.Знайти прикметникове словосполучення: а) білий сніг; б) щирий серцем; в) щось цікаве. 4.Знайти речення: а) червона стрічка; б) буду виконувати вправу; в) було вже пізно. 5.Знайти складне речення: а) Тепло дихнула в лице пухка чорна рілля, повна спокою і надії. (М.Коцюбинський) б) Минають дні, минає літо, Настала осінь, шелестить пожовкле листя... (Т.Шевченко) в) І на тім рушникові оживе все знайоме до болю: і дитинство, й розлука, й твоя материнська любов (А. Малишко). ІІ рівень 1.Знайти словосполучення, способом зв'язку слів у якому є керування: а) перший учень; б) відро для води; в) цей день. 2.Знайти речення із простим підметом: а) Чіпці минуло сімнадцять літ (П.Мирний). б) День стоїть за далями крутими (А. Малишко). в) Група приїжджих зупинилася на горбі. (О. Довженко). 3.Знайти речення із складним дієслівним присудком: а) Батько вишні садив на межі (Г.Чубач). б) Починав жевріти схід сонця (П.Мирний). в) Еней був парубок моторний (І.Котляревський). 4. Знайти речення з неузгодженим означенням: а) Гетьман мав на собі ясно - синій жупан з дорогими гудзиками (М.Грушевський) б) У всякого своя доля і свій шлях широкий (Т.Шевченко). в) Ще треті півні не співали, Ніхто ніде не гомонів (Т.Шевченко). 5. Знайти речення з обставиною міри і ступеня: а) Ішов кобзар до Києва Та сів спочивати (Т. Шевченко). б) Ніколи я не знав, що так люблю - До болю, до смертельного жалю- Понад Дніпром сріблисті верболози... (М.Рильський). © 6. Знайти називне речення: а) І день, і дим, і даль, і рим бадьорий крик (В.Сосюра) б) В хаті було чисто та гарно, як у квітнику. (М.Коцюбинський) в) За що, не знаю, називають хатину в гаї тихім раєм. (Т.Шевченко) 7. Складнопідрядне речення з підрядним означальним: а) Щасливий, хто сни має милі (Леся Українка) б) Малі дерева схожі на дорослих, як діти на своїх батьків (М.Сингаївський) в) А може, то така правда, як на вербі груші (Т.Шевченко). О Складнопідрядне речення з підрядним мети: а) Хоч не рідний син Ярема, а щира дитина (Т.Шевченко) б) Та довгий ще мені пройти судилось шлях, щоб молодість догнати, заблукану в полях. (М. Рильський) в) Під вечір по селу розійшлося, що йдуть козаки (М. Коцюбинський). Складнопідрядне речення з підрядним причини: а) Я вірю в ті чари, я вірю в ту силу, Бо серцем я їх почуваю (Леся Українка) б) Куди серце летить, туди й око глядить (Н. тв.) в) Це було, як співав соловей над водою (В. Сосюра). 8. Який розділовий знак слід поставити в реченні "Дмухнув вітер понад ... Читати далі » |
У
лісі Я мовчки хитнув головою. Жито скінчилося, починався ліс. Старі товсті дуби, широко розставивши волохаті руки-віти, ніби приймали нас у свої зрадливі обійми. Стрункі берези соромливо стояли між дубами і ховалися за ними. Здивовано перестрибували з гілки на гілку якісь пташки. Ми затихли. Ліс ніби помирився з нами й не дивився так вороже і суворо. Дуби із співчуттям поглядали на нас згори; оголені берези несміло визирали з-за них і посміхалися білим гіллям.... Читати далі » |
«Зоре моя вечірняя!.. Зоре моя вечірняя!..»
Максимову душу завжди зворушували слова цього рядка вірша до самої глибини. Вони викликали в його уяві чарівний образ тихої, мерехтливої, елегійно задуманої й далекої-далекої вечірньої зорі, що, як очі закоханої й заплаканої дівчини, дивились із безмежної космічної далини, з царства інших світів та інших, невідомих і недосяжних, загадкових країв. ... Читати далі » |
Софія
Русова У день, коли Софія повінчалася з Олександром
Русовим, вона отримала лиш один подарунок. То була рапсодія на пісню «Золоті ключі»
, яку присвятив Софії з нагоди одруження автор – Микола Лисенко. Їй було тоді
вісімнадцять. Усе життя бринів у її серці той рідний наспів. І
озивався-відлунював щирою любов’ю у серцях інших – дитячих. Саме до дітвори
завше звертала Софія свої погляди, думки, надії, саме їй присвячувала свою
невтомну працю. |
ПИСАНИЙ
КАМІНЬ На Гуцульщині
кожна полонина, плай, потічок, печера, звір мають свою назву, а з нею —
історію, легенду. Отож і скелю над Чорним Черемошом віддалік гірського села
Криворівні величають Писаний Камінь. Чудова тут місцина! Можна годинами
милуватися горами і особливо в час, коли полонини вкриваються червоно-білими
полотнами. То зацвітають маки і ромен. [ ... Читати далі » |
Осінь Прийшла осінь. Стоять теплі, золоті дні. Повітря стало чистим, прозорим. Відкрилися степові простори, далекі скіфські кургани в примарнім сіянні ласкавого сонця здаються попелясто-сірими. Край дороги — яскрава квітка ромашка. Ранками на її чистих пелюсточках блищать сріблясті крапельки — це розтав перший приморозок. А квітка живе, не губить своїх пелюсток на землю. ... Читати далі » |